Wstęp
Celem gry jest zdobywanie jak największej ilości punktów przez dwie drużyny złożone z 15, 10, 7 zawodników każda, za pomocą noszenia, podawania, kopania piłki i kładzenia jej na polu punktowym przeciwnika, przy równoczesnym przestrzeganiu przepisów gry, zgodnym z duchem sportowym. Drużyna, która zdobyła większą ilość punktów jest zwyciężą spotkania.
Przepisy gry, także te dla zawodników do lat 19-tu, stanowią kompletną całość i zawierają wszystkie informacje pozwalające na grę w duchu sportowym.
Rugby jest sportem, który wymaga kontaktu fizycznego. Każdy sport kontaktowy kryje w sobie wiele niebezpieczeństw. Ważnym staje się to, aby zawodnicy przestrzegali przepisów i dbali o bezpieczeństwo własne i innych.
Osoby, które wdrażają procesy treningowe i kształtują zawodników są odpowiedzialne za właściwe przygotowania, które powinny uwzględniać metody gwarantujące respektowanie przepisów gry i bezpiecznego uprawiania rugby.
Sędzia ma obowiązek stosowania w sposób uczciwy wszystkich przepisów we wszystkich spotkaniach. wyjątkiem mogą być jedynie nowe przepisy wprowadzane w wersji eksperymentalnej.
Federacje – związki mają obowiązek czuwania nad prawidłowymi formami gry na każdym poziomie, respektując zachowania sportowe i dyscyplinujące. Zasada ta nie może dotyczyć jedynie tylko sędziów a powinna dotyczyć także: federacji – związków, klubów i wszystkich innych organizacji działających w tym zakresie.
Przed Meczem
Przepisy gry
Sześć przepisów, które zostały poniżej opisane dotyczą niezbędnych warunków, aby spotkanie mogło się odbyć.
Przepisy te mówią o boisku i jego specyficznych wymiarach, o piłce i jej wymiarach, jej wadze i ciśnieniu.
Przepisy te mówią o dwóch drużynach i wskazują, w jaki sprzęt powinny być wyposażone, aby móc grać.
Przepisy te mówią o czasie, w jakim wszystkie spotkania powinny być rozgrywane oraz akcentują rolę oficjeli spotkań.
– PRZEPIS 1: Boisko
– PRZEPIS 2: Piłka
– PRZEPIS 3: Ilość zawodników – drużyna
– PRZEPIS 4: Ubiór zawodników
– PRZEPIS 5: Czas trwania meczu
– PRZEPIS 6: Osoby Oficjalne meczu
W czasie meczu – przebieg meczu
Sposób gry
Wszystkie warunki niezbędne, aby gra mogła być rozpoczęta zostały zabezpieczone poprzednimi przepisami. Następne wyjaśniają, w jaki sposób toczy się gra.
Przepis 7 mówi o sposobie gry jak zostaje zabezpieczona kontynuacja gry stosując prawo korzyści, Przepis 8. Przepis 9 mówi o obliczaniu punktów. Następny z przepisów 11 obliguje zawodników do zwracania uwagi na to, aby byli zawsze na pozycji, która pozwala im uczestniczyć w grze. Gra nielojalna i nie sportowa jest regulowana przepisem 10.
W czasie gry są możliwe uchybienia techniczne gdy piłka zostaje zagrana lub podana do przodu. Powyższe zostały ujęte przepisem 12.
– PRZEPIS 7: Sposób gry
– PRZEPIS 8: Prawo korzyści
– PRZEPIS 9: Wyliczanie punktów
– PRZEPIS 10: Gra nielojalna
– PRZEPIS 11: Spalony i niespalony w czasie gry
– PRZEPIS 12: Do przodu – podanie do przodu
– PRZEPIS 13: Rozpoczęcie i wznowienie gry
– PRZEPIS 14: Piłka na ziemi bez szarży
– PRZEPIS 15: Szarża – trzymający piłkę na ziemi
– PRZEPIS 16: Młyn spontaniczny (rak)
– PRZEPIS 17: Maul
– PRZEPIS 18: Chwyt „MAM” (chwyt piłki z powietrza)
W czasie meczu – ponowne rozpoczęcie gry
Rozpoczęcie gry potem jak piłka stała się martwa.
Cztery sposoby, które pozwalają na ponowne rozpoczęcie gry, kiedy piłka stała się martwa są objaśnione szczegółowo w nastepujących trzech przepisach.
Aut (przepis 19) jest stosowany, aby ponownie rozpocząć grę wówczas, gdy piłka wyszła na aut.
Młyn (przepis 20) jest stosowany, aby ponownie rozpocząć grę po niektótych przewinieniach.
Przepis 21 jest stosowany po przewinieniach takich jak rzuty karne i rzuty wolne do ponownego rozpoczęcia gry.
– PRZEPIS 19: Aut, ustawienie autowe i spalony w aucie
– PRZEPIS 20: Młyn
– PRZEPIS 21: Rzut karny i rzut wolny
W czasie gry – pole punktowe
Pole punktowe
Gra odbywa się zgodnie z przepisami, które poprzednio zostały zdefiniowane. Ekipy dążą do zdobycia punktów atakując pole punktowe przeciwnika. Natomiast drużyna przeciwna broni możliwości zdobycia tych punktów na własnym polu punktowym.
Przepis 22 zabezpiecza wszystkie rodzaje aktywności, które mogą mieć miejsce na polu punktowym.
– Rugby 7
Warszawa, edycja 2002r.
Zmiany publikowane są na stronie PZR w dziele
Przepisy Gry